Bodyguard

Jag ska nu berätta om min tid med Bodyguard

 

Den första symptomen var när jag hade haft honom i 6 veckor och hade träning och det gick riktigt bra, hade aldrig gått så bra innan!

Jag var så lycklig, men helt plötsligt när jag galoperade så ville inte boduguard galopera. Han vägrade, till slut sa min tränare att det måste vara något fel på honom eftersom att han var en så snäll häst och hon kunde se det.

 

Så vi avbröt träningen, jag var såklart helt förkrosad.

Sen försökte vi reda ut vad som var problemet, och varje gång jag försökte galopera så vägrade han.

Vi visste ju inte heller om det var dumheter..

Jag kom ihåg någon träning då jag och min tränare skulle se om det var dumheter, till slut galoperade han, men nästa dag så ville han knappt röra sig, sen gick vi och kollade sadeln som verkligen inte passade honom kom vi fram till så då red jag bara barbacka på honom, visserligen gick det bättre utan sadel men han ville fortfarande inte gallopera, vi tog in honom hos en massör som hittade massa fel på honom och började fixa rätt på allting vi gick samtidigt hos en veterinär som tog test på honom, och då vissade det sig att han hade en inflamation vid korset, han fick medecin för det.

Det blev bättre och vi var iväg och köpte en ny sadel för 9000 :-

Jag kunde gallopera på honom under våren och jag var så lycklig och trodde verkligen att det var över och att allt skulle bli bra igen.

Men en dag när jag varit med min kompis på en tävling så blev jag också jätte sugen på att vara ute och tävla så när vi kom hem red jag lite och då vägrade han gallopera igen.

 

Jag blev jätte ledsen och jag tog hjälp av tränare och allt, vi masserade honom och vi var hos veterinären, sen tog veterinären ett annat prov på honom och skickade till Tyskland, sen fick vi veta att han hade fått blodmask.
Och antagligen hade han haft det innan vi köpte honom. Det visade sig också att Bodyguard hade tre olika allergier : dam, pollen och insekter.
Tills sommaren började han rycka på huvudet jätte mycket och det var för att han var allergisk ju, så jag kunde inte rida honom..

 

Jag provade allt möjligt till och med att sätta sånt där nät runt hans mulle.

Men ingenting funkade på honom.

Han fick också sån insektexem så hans man försvan nästan helt nere vid manken och jag smörjde och hållde på.

Jag kunde bara ut och gå med honom i 5 minuter sen var han helt slut.

Sista gången vi åkte till massören så ville hon inte ta imot oss för om hon masserade kunde det bli ännu värre..

Vi gick istället till veterinären och då sa hon att det inte fanns något kvar som vi kunde göra.

Det blev att senare hörde veterinären av sig och då sa hon att vi skulle avliva honom nästa dag !

Jag blev helt chokad och vi åkte ut till stallet för att få en sista mysiga dag ihop,vi gosade och jag fick sitta på honom för sista gången..

Vi tvättade honom och gjorde han fin.

Vi fick verkligen en toppen dag ihopa.

nästa dag åkte vi ganska tidigt men det var så himmla jobbigt, jag satt helt tyst hela vägen till kliniken.

När vi väll var där så kunde jag inte hålla mig längre, jag grät jätte mycket.

 

Så fort vi hade lastat ut honom stod jag och kramade honom hårt, jag gav veterinären hans grimskaft och jag ville inte släppa honom.
Men sen gick hon iväg med honom och jag typ bara grät, sen gick vi mot bilen och kollade på honom en sista gång, han kollade i mina ögon men han var lugn, det var sista gången jag fick se honom...

Kommentarer
Postat av: Frida Fransson - JFdressage

Fy F*n så hemskt! :( r.i.p <3

2012-01-18 @ 20:40:02
URL: http://jfdressage.blogg.se/
Postat av: karolina ståhlberg-Hästblogg & designare

uch vad hemskt, vet hur det känns! <3

2012-01-19 @ 11:52:04
URL: http://karolinastahlbergs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0